@article { author = {Zare, Abouzar and Ahmadvand, Mostafa and Sharifzadeh, Maryam and Rigi, Fahimeh}, title = {Environmental Attitudes of Agricultural Students: the Case of Shahid Motahari Agri–Vocational School in Shiraz}, journal = {Environment and Development}, volume = {10}, number = {19}, pages = {157-170}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association for Environmental Assessment}, issn = {2008-921X}, eissn = {2783-2554}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the environmental attitudes of students of Shahid Motahari agri–vocational school. For this purpose a survey method was used and the data collection was completed using a questionnaire which was validated by a panel of experts whereas its reliability measured for various sections of the questionnaire using Cronbach’s alpha were 0.61 to 0.83. The population consisted of all the students of different fields of study in Shahid Motahari agricultural vocational school during 2013-2014. Based on Krejcie and Morgan's table of sampling, 80 students were selected through simple random sampling methodology. Findings revealed that, sophomore and junior students had average positive environmental attitude scores. Moreover, students' access to information resources was at a low level. No significant difference was seen between sophomores and joniors regarding their environmental attitude scores. Other results showed that urban students believed more in environmental crisis than their rural counterparts. Regression model indicated that the reference group norms, access to information resources, and individuals’ family background were the most important determinants of students’ environmental attitudes. Students’ average annual scores (GPAs), field of study, interest in their field of study and class orders played a great role in explaining environmental behavior among agricultural vocational school students.}, keywords = {Environmental attitudes,Agricultural Students,Agricultural vocational school}, title_fa = {نگرش ‌محیط‌زیستی هنرجویان کشاورزی (مورد مطالعه: هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی نگرش ‌‌محیط‌زیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش با ابزار پرسش‌نامه استفاده شد. پرسش‌‌نامه حاوی پرسش‌‌های ‌‌محیط‌زیستی و سؤالات باز و بسته بود که روایی صوری آن توسط پانلی از متخصصین اصلاح و تأیید گردید. جهت تأیید پایایی پرسش‌‌نامه نیز یک مطالعه راهنما صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ برای بخش‌های مختلف آن بین 61/0 تا 83/0 به دست آمد. جامعه پژوهش شامل کلیه هنرجویان رشته‌های مختلف کشاورزی در هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود. در زمان انجام پژوهش تعداد 98 هنرجو در کلاس‌های دوم و سوم در رشته‌های کشاورزی درس می خواندند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 80 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌‌ای تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود نگرش ‌‌محیط‌زیستی متوسط و مثبت در بین هنرجویان سال‌های دوم و سوم بود. از طرفی، تماس هنرجویان با منابع اطلاعاتی در حد پایینی قرار داشت. افزون بر آن، تفاوت معنی‌‌داری در میانگین نگرش ‌‌محیط‌زیستی هنرجویان سال دوم و سوم مشاهده نگردید. نتایج دیگر حاکی از آن بود که هنرجویان شهری بیش از هنرجویان روستایی قایل به بحران در ‌محیط‌زیست بودند. مدل رگرسیونی نیز مشخص نمود متغیرهای هنجارهای گروه مرجع، دسترسی به منابع اطلاعاتی و فرزند کشاورز بودن به عنوان متغیرهای پر اهمیت در پیش‌بینی نگرش ‌‌محیط‌زیستی هنرجویان بودند و متغیرهای معدل، گرایش تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی و سال تحصیل در تبیین رفتار ‌محیط‌زیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی سهم به‌سزایی داشتند.}, keywords_fa = {ترویج کشاورزی,نگرش ‌‌محیط‌زیستی,هنرجویان کشاورزی,هنرستان کشاورزی}, url = {https://www.iraneiat.ir/article_114690.html}, eprint = {https://www.iraneiat.ir/article_114690_18427aec9ad036428161bad7d436c296.pdf} }