%0 Journal Article %T معرفی مدلی برای سنجش باورها و نگرش‌های محیط‌زیستی دانش‌آموزان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی) %J محیط زیست و توسعه %I انجمن ارزیابی محیط زیست ایران %Z 2008-921X %A کشاورززاده, علی %A سلیمی, جمال %A بازوند, یاسر %A بهگام سیرت, سمیرا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 12 %N 23 %P 5-18 %! معرفی مدلی برای سنجش باورها و نگرش‌های محیط‌زیستی دانش‌آموزان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی) %K مدل %K سنجش %K باور %K نگرش‌های محیط‌زیستی %K دانش‌آموزان %R %X آموزش محیط‌زیستی یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقاء سطح آگاهی و نگرش جامعه در مورد محیط‌زیست است. به‌طور ویژه، آموزش کودکان به‌مراتب تأثیراتی عمیق‌تری را در پی خواهد داشت. هدف اساسی پژوهش حاضر، معرفی مدلی برای سنجش باورها و نگرش‌های محیط‌زیستی دانش‌آموزان و عوامل مؤثر بر آن است. پژوهش از طریق موردبررسی قرار دادن تحقیقات پیشین، سازمان‌ها و صاحب‌نظران آموزش محیط‌زیست، ضمن معرفی مقیاس‌های سنجش نگرش‌های محیط‌زیستی دانش‌آموزان و عوامل مؤثر بر آن، به معرفی جامع‌ترین و مهم‌ترین مدل اندازه‌گیری‌های باورها و نگرش‌های محیط‌زیستی دانش‌آموزان پرداخته است. بناتر همه ملاحظات فوق‌الذکر، روش پژوهش حاضر توصیفی- مروری است. نتایج حاکی از این‌که برای سنجش نگرش‌ها و باورهای محیط‌زیستی دانش‌آموزان، سه بعد مدلManley, Johnson and Dunlop (2007) تحت عنوان حقوق طبیعت، معافیت گرایی انسان و اقتصادی و بحرانی را باید در نظر گرفت. در مرحله بعدی برای سنجش هرکدام از ابعاد مذکور لازم است از مقیاس‌های رویکرد جدید محیط‌زیستی تأییدشده برای کودکان Manley, Johnson and Dunlop (2007) و مقیاس‌های رویکرد ارتباط بین انسان و طبیعت Lee and Long (2012)، استفاده نمود. %U https://www.iraneiat.ir/article_159634_06bd6ce9d885a510f433bc51de82fcd6.pdf