TY - JOUR ID - 167763 TI - بررسی میزان کاربست مؤلفه های مدرسه سبز در مدارس JO - محیط زیست و توسعه JA - EIAT LA - fa SN - 2008-921X AU - باقری کراچی, امین AU - کوثری, مجید AU - باقری سروستانی, لیلا AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران . Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 24 SP - 81 EP - 93 KW - مدرسه KW - مدرسه سبز KW - مدارس ابتدایی DO - N2 - هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مولفه‌های مدرسه سبز در مدارس بود. رویکرد این پژوهش کمی و روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق همه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان زرقان به تعداد 292 نفر بودند که 166 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری طبقه‌‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌‌آوری‌‌ داده‌‌ها، پرسشنامه مولفه‌های مدرسه سبز اسلامیه و همکاران Islamieh et) (al., 2019 بود که روایی آن توسط محققان تایید و پایایی آن به روش آلفای کرانباخ 92/0 ‌به دست آمد. تحلیل داده‌‌ها بر اساس شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون آماری t انجام گردید. یافته‌‌‌های اصلی پژوهش نشان داد که میزان کاربست مولفه‌های طراحی و معماری، استفاده از فناوری در مدیریت انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت پسماند و خرید سبز در مدارس کمتر از حد متوسط است، ولی میانگین میزان کاربست سایر مولفه ‌ها کمی بالاتر از حد متوسط است؛ اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارند. پیشنهاد می‌شود نهادهای دست اندرکار آموزش محیط‌زیست با کمک آموزش و پرورش یک برنامه عملیاتی جهت انطباق بیشتر مدارس با مدارس سبز طراحی کنند. UR - https://www.iraneiat.ir/article_167763.html L1 - https://www.iraneiat.ir/article_167763_6304e6103ccd75cc98460c94a38b6ce0.pdf ER -