انجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Presenting a Model for Evaluation of Environmental Beliefs and Attitudes of Students and the Factors Influencing Themمعرفی مدلی برای سنجش باورها و نگرشهای محیطزیستی دانشآموزان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی دانشآموزان دوره ابتدایی)518159634FAعلی کشاورززادهدکتری تخصصی برنامهریزی توسعه آموزش عالی، ایرانجمال سلیمیدانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه کردستان، ایرانیاسر بازونددانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه مازندران، ایرانسمیرا بهگام سیرتدانشجوی رشته علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد یاسوج، ایرانJournal Article20221029Environmental education is one of the most important factors in promotion of public awareness about the environment. In particular, educating children will have a deeper impact. This study aims to present a model for evaluating environmental beliefs and attitudes of students and the factors influencing them. The proposed model has three scales. We studied past research, organizational experiences and viewpoints of experts on environmental education. In addition to offering a scale to measure environmental attitudes of students and the factors influencing them, we introduce a comprehensive and important model for such task. This research falls in the descriptive-review category. The results indicate the usefulness of taking three dimensions of the Manly, Johnson and Donloob model (2007) comprising the rights of nature, human liberty, and economic and critical aspects. To measure any of these dimensions it is necessary to use the approved environmental approach for children of Manley, Johnson and Dunlop (2007) and those concerning the relationship between man and nature offered by Lee and Long (2012).<br /> آموزش محیطزیستی یکی از مهمترین عوامل ارتقاء سطح آگاهی و نگرش جامعه در مورد محیطزیست است. بهطور ویژه، آموزش کودکان بهمراتب تأثیراتی عمیقتری را در پی خواهد داشت. هدف اساسی پژوهش حاضر، معرفی مدلی برای سنجش باورها و نگرشهای محیطزیستی دانشآموزان و عوامل مؤثر بر آن است. پژوهش از طریق موردبررسی قرار دادن تحقیقات پیشین، سازمانها و صاحبنظران آموزش محیطزیست، ضمن معرفی مقیاسهای سنجش نگرشهای محیطزیستی دانشآموزان و عوامل مؤثر بر آن، به معرفی جامعترین و مهمترین مدل اندازهگیریهای باورها و نگرشهای محیطزیستی دانشآموزان پرداخته است. بناتر همه ملاحظات فوقالذکر، روش پژوهش حاضر توصیفی- مروری است. نتایج حاکی از اینکه برای سنجش نگرشها و باورهای محیطزیستی دانشآموزان، سه بعد مدلManley, Johnson and Dunlop (2007) تحت عنوان حقوق طبیعت، معافیت گرایی انسان و اقتصادی و بحرانی را باید در نظر گرفت. در مرحله بعدی برای سنجش هرکدام از ابعاد مذکور لازم است از مقیاسهای رویکرد جدید محیطزیستی تأییدشده برای کودکان Manley, Johnson and Dunlop (2007) و مقیاسهای رویکرد ارتباط بین انسان و طبیعت Lee and Long (2012)، استفاده نمود.https://www.iraneiat.ir/article_159634_06bd6ce9d885a510f433bc51de82fcd6.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Investigating the Level of Protection and Evaluating the Potential of the Prohibited Hunting Area of Kahak in Qom Provinceبررسی سطح حفاظتی و ارزیابی پتانسیلهای منطقه شکار ممنوع کهک در استان قم1932159635FAمریم عباسیدانشجوی کارشناسی ارشد ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانمریم مروتیدانشیارگروه علوم و مهندسی محیطزیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانمهدیه یزدیدانشجوی دکتری محیط زیست، مدرس دانشگاه علمی و کاربردی واحد مجتمع کاشی مبید، ایرانفاطمه بهادریکارشناسی ارشد ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانJournal Article20201208The aim of this study was to investigate the protection level of the prohibited hunting and shooting zone of Kahak and to evaluate the potential of the region to improve its protection level. Firstly, identification and mapping of ecological and socio-economic resources was performed using GIS. Then, ecological data analysis was performed and the map of environmental units was formed through preparing a special ecological model and afterwards zoning of the area was completed and the map of the zones was prepared as planning units. According to the results and the special ecological model, zones for conservation (35.8%), rangeland management (22.46%), extensive recreation (31.44%) and intensive recreation (10.3%) could be identified for the sudy area. We also found no potential for agriculture, aquaculture and urban, rural and industrial development in the area. According to the results we found 27.83, 26.54, 14.88, 13.3, 9.67, 6.42, 0.84 and 0.52 percent of the area suitable for zones protection, extensive recreation, rehabilitation, buffer, strict nature reserve, intensive recreation, special use and other uses, respectively. In the second stage, using the SWOT matrix and the analytical hierarchy process, while identifying the strengths and weaknesses, opportunities and threats of the region, the best strategy was found to be the treatment of the threats and weaknesses of the region using the strengths and opportunities towards promoting the area to the class protected area. The results of the SWOT model showed preference of taking an aggressive stance, using the opportunities in the region. Finally, considering the capabilities identified in the area, it is suggested that the Kahak No-Hunting area be upgraded to a protected area, namely the fifth IUCN class, named the area under management for landscape protection.<br /> این مطالعه با هدف بررسی سطح حفاظتی منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع کهک و ارزیابی پتانسیل های منطقه به منظور ارتقاء سطح حفاظتی آن انجام شد. در مرحله اول، ابتدا فرایند زونبندی، شناسایی و تهیه نقشه منابع اکولوژیکی و اقتصادی- اجتماعی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی صورت گرفت سپس به ترتیب تجزیه و تحلیل دادههای اکولوژیکی، تهیه نقشه یگانهای محیطزیستی، تهیه مدل اکولوژیکی ویژه، زونبندی منطقه و تهیه نقشه زونها به عنوان واحد برنامهریزی انجام شد. طبق نتایج حاصل از این مرحله، مدل اکولوژیکی ویژه بهدست آمده از منطقه، توان بهینه برای کاربریهای حفاظت (8/35%)، مرتعداری (46/22%)، تفرج گسترده (44/31%) و تفرج متمرکز (3/10%) را دارد و برای کاربری های کشاورزی، آبزیپروری و توسعه شهری و روستایی و صنعتی فاقد توان می باشد. طبق نتایج حاصله زون حفاظت، زون تفرج گسترده، زون احیا، زون سپر، زون امن، زون تفرج متمرکز، زون استفاده ویژه و زون سایر استفادهها به ترتیب 83/27، 54/26، 88/14، 3/13، 67/9، 42/6، 84/0، 52/0 درصد از مساحت منطقه را به خود اختصاص دادهاند. در مرحله دوم با استفاده از ماتریس سوات و فرآیند سلسله مراتبی، ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای منطقه، بهترین راهبرد برای مقابله با تهدیدها و ضعفهای منطقه با بهرهگیری از قوتها و فرصتها موجود در زمینه ارتقاء به منطقه حفاظتشده ارائه شد. نتایج مرحله دوم نشان داد مدل سوات در حالت تهاجمی قرار دارد یعنی با توجه به توانمندیهای موجود، درصدد بهرهگیری از فرصتها در منطقه زیاد می باشد. در نهایت با توجه به قابلیت های شناسایی شده در منطقه، پیشنهاد میشود منطقه شکار ممنوع کهک به منطقه حفاظتشده و در طبقه پنج IUCN یعنی مناطق تحت مدیریت برای حفاظت منظر ارتقاء پیدا کند.https://www.iraneiat.ir/article_159635_d5199c8e0e1fbf057f3f57805ce4afca.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823A Review of Life Cycle Assessment (LCA) for Evaluating Environmental Impacts of Geopolymer Concreteمروری بر ارزیابی چرخه عمر (LCA) جهت اندازهگیری تاثیرات محیطزیستی بتن ژئوپلیمری3350159636FAعلیرضا اسپرهمدکتری مهندسی سیستم های انرژی _انرژی و محیط زیست ،گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمسعود نبی جاویددکتری مهندسی سیستم های انرژی _انرژی و محیط زیست ،گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایرانناصر مهردادیاستاد،گروه مهندسی محیط زیست ،دانشگاه تهران ،تهران ، ایرانJournal Article20210529Concrete is the most commonly used material in the construction industry after water because of its special properties. However, the production process of Portland cement has major environmental drawbacks, as it is responsible for 8% of global CO2 emissions (4 billion tons per year). Therefore, it seems necessary to use an alternative to conventional cements (Portland). In recent years, geopolymer has been introduced as a new and environmentally friendly cement agent to replace Portland cement. Geopolymers are chains or networks of mineral molecules linked by covalent bonds and consist of a combination of two main components, the aluminosilicate source (secondary raw material) and the alkaline activating solution. They can have excellent technical properties such as high mechanical strength, good chemical resistance or high thermal resistance. The fact that the good performance of geopolymers can also be achieved by using secondary raw materials such as industrial waste including fly ash or slag has been proven by various studies. This shows the great attention given to this technology. The use of waste to produce geopolymers can not only solve the problem of waste disposal, but also reduce the consumption of secondary raw materials. However, there is limited knowledge about the environmental consequences of geopolymer production. In this paper, an overview of the impacts of geopolymer production from an ecological perspective is presented. In addition, the drivers of the ecological impact of geopolymers are discussed to provide guidance for the development of geopolymer compounds for diverse applications.بتن به علت دارا بودن ویژگیهای خاص، پرمصرفترین ماده در صنعت ساخت و ساز بعد از آب است. اما فرآیند تولید سیمان پرتلند معایب عمده محیطزیستی به دنبال دارد که این مورد 8 درصداز انتشار CO<sub>2</sub> جهانی (4 میلیارد تن در سال) را تشکیل میدهد. از این رو نیاز به استفاده از یک جایگزین برای سیمانهای رایج (پرتلند) ضروری به نظر میرسد. در سالهای اخیر ژئوپلیمر به عنوان یک عامل سیمانی جدید و دوستدار محیطزیست، جهت جایگزینی برای سیمان پرتلند مطرح شده است. ژئوپلیمرها، زنجیرهها یا شبکههایی از مولکولهای معدنی هستند که با پیوندهای کووالانسی اتصال یافتهاند و از ترکیب دو بخش اصلی منبع آلومیناسیلیکاتی(مواد خام ثانویه) و محلول فعالکننده قلیایی، تشکیل میشوند. آنها میتوانند ویژگیهای فنی برجستهای همچون مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت شیمیایی مناسب و یا مقاومت حرارتی بالایی را از خود نشان دهند. این مساله توسط تحقیقات مختلفی مستند شده است که عملکرد خوب ژئوپلیمرها، میتواند با استفاده از مواد خام ثانویه نظیر پسماندهای صنعتی مانند خاکستر بادی یا سرباره به دست آید. این موضوع، بیانگر توجه فراوان به این فناوری میباشد. استفاده از پسماند برای تولید ژئوپلیمر، نه تنها میتواند مشکل از بین بردن ضایعات را حل کند، بلکه مصرف مواد خام ثانویه را نیز کاهش میدهد. در این مقاله، مروری بر اثرات تولید ژئوپلیمر از دیدگاه محیطزیستی انجام میشود. علاوه بر این، محرکهای حاکم بر اثرات اکولوژیکی ژئوپلیمرها، جهت ارایهی راهنما برای توسعهی ترکیبات ژئوپلیمری برای کاربردهای مختلف مورد بحث قرار میگیرد.https://www.iraneiat.ir/article_159636_5698d1f92c6bd5be94b0e5c3d2e9c581.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Introduction of Sustainable Tourism and Carrying Capacity Indicatorsدرآمدی برنمایههای پایداری گردشگری و ظرفیت برد گردشگری5165159637FAطاهره اردکانیاستادیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانعلیرضا میکائیلیتبریزیدانشیار دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، ایرانعبدالرسول سلمان ماهینیاستاد دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، ایرانمرجان محمدزادهدانشیار دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، ایرانJournal Article20180806In the present age, tourism in general and tourism sustainability in particular have become important issues in the relevant scientific arenas. The economic, social, cultural, environmental and institutional subjects have come to the scene for evaluating the current situation and for realizing sustainable tourism development. It is obvious that achieving tourism sustainability in its various dimensions requires the existence of appropriate global measures, indicators and standards for evaluating tourism condition. In this paper we have endeavored to present an integrated framework of sustainable tourism indicators for measuring sustainability in environmental, economic and social aspects such that it is easy to understand, and technically and economically measurable. The framework provides an understanding of the relationship between tourism and the natural environment and is able to monitor management actions. To this end, the potential impacts of tourism were expressed in five different recreational resources (historical sites, mountainous regions, unique areas, protected areas, islands and coastal areas) and then a framework of 153 indicators (physical-ecological, socio-morphological, economic-political), was divided into 46 indicators of sustainability, 77 sustainable tourism and 30 tourism capacity indicators in accordance with sustainability measurement. The optimal use of these indicators can be important in achieving sustainable tourism development.<br /> در عصر حاضر گردشگری به طور اعم و پایداری گردشگری به طور اخص در مناطق بازدیدی، به یکی از مهمترین مباحث در محافل علمی جهان تبدیل شده است. ارزیابی وضعیت کنونی و نحوه پیشرفت به سوی پایداری گردشگری، دامنه موضوع را به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط و نهادی میکشاند. بدیهی است رسیدن به پایداری گردشگری در ابعاد مختلف آن مستلزم وجود سنجهها، نمایهها و الگوهای صحیح جهانی گردشگری در جهت ارزیابی وضعیت آن است. در این مقاله تلاش شده است یک چارچوب الگویی منسجم از نمایههای گردشگری پایدار ارایه گردد، تا ضمن توانمندسازی از جهت اندازهگیری پایداری در هر سه سطح محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی، به آسانی قابل فهم و از نظر فنی و اقتصادی قابل سنجش باشد. همچنین به کمک این چارچوب الگویی، علاوه بر شناخت ارتباط بین گردشگری و محیط طبیعی، عملیات پایش اقدامات مدیریتی نیز ممکن میشود. در راستای این هدف، نخست تاثیرات احتمالی گردشگری در پنج منبع متفاوت تفرجی (مناطق تاریخی، مناطق کوهستانی، نواحی نادر، مناطق حفاظت شده، جزایر و نواحی ساحلی) مشخص شد و سپس چارچوبی از 153 نمایه (فیزیکی- اکولوژیکی؛ اجتماعی- مردم شناختی؛ اقتصادی- سیاسی) به تفکیک 46 نمایه سنجش پایداری، 77 نمایه سنجش گردشگری پایدار و 30 نمایه سنجش ظرفیت برد گردشگری متناسب با مقوله سنجش پایداری معرفی شد. استفاده بهینه از این نمایهها در زمینه توسعه پایدار گردشگری و راهبردهای آن میتواند نقش مهمی در تحقق این هدف داشته باشد.https://www.iraneiat.ir/article_159637_9a12281602c9bfd546da3d17f798df3c.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Evaluation of the Knowledge, Attitudes and Behavior of Shahrekord University Students Towards Environmental Protection and Natural Resourcesارزیابی دانش، نگرش و رفتار دانشجویان دانشگاه شهرکرد نسبت به حفاظت محیطزیست و منابعطبیعی6779159638FAسامره درخشان هورهکارشناسی ارشد جنگلداری، گروه علوم جنگل، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانبیت الله محمودیاستادیار گروه علوم جنگل، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانفاطمه اسحاقیدانشجوی دکتری جنگلداری، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایرانJournal Article20171121In this study, we examined the knowledge, attitudes and behavior of different students of Shahrekord University on the importance of protecting and preserving natural resources and the environment. We also investigated the factors influencing this knowledge, attitudes and behavior. The research falls in the category of documentary-field analyses and data collections was supplemented by questionnaires. The statistical sample included 490 students in all seven semesters of Shahrekord University. Using random-cluster sampling method, 180 students were selected who completed questionnaires. The results of this research indicated good knowledge, attitude and environmental behavior of the students in Shahrekord University. We also found knowledge, attitudes and environmental behaviors of the students in different faculties were significantly different with students of the faculty of Natural Resources and Earth Sciences standing higher than the others. Based on the correlation analysis, the environmental knowledge of individuals was affected by marital status, the environmental attitude was influenced by gender and ultimately, the environmental behavior of students was affected by their city of residence. We also showed the type of high school diploma affected knowledge, attitude, and environmental behavior of university students. According to the results, with increasing environmental knowledge of individuals, we realize improved attitudes and environmental behavior.در این مطالعه تلاش شده تا دانش، نگرش و رفتار دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه شهرکرد نسبت به اهمیت حفاظت منابعطبیعی و محیطزیست مورد بررسی قرار گیرد و عوامل موثر بر آن نیز مشخص شود. روش انجام این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است و روش جمعآوری اطلاعات بر اساس مطالعه اسنادی کتابخانهای و مطالعه میدانی است که برای این منظور از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مورد نظر تمام دانشجویان ترم 7 دانشگاه شهرکرد هستند که تعداد آنها برابر 490 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 180 نفر از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامهها تکمیل شدند. نتایج این تحقیق نشان از مطلوبیت خوب دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شهرکرد دارد. همچنین اختلاف دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی دانشجویان در بین دانشکدههای مختلف معنیدار است و دانش و نگرش و رفتار محیطزیستی در دانشکده منابعطبیعی و علوم زمین بیشتر و مطلوبتر از سایر دانشکدهها است. بر اساس نتایج حاصل از همبستگی، مشخص شد میزان دانش محیطزیستی افراد تحت تاثیر وضعیت تاهل، نگرش محیطزیستی تحت تاثیر جنسیت و در نهایت رفتار محیطزیستی دانشجویان متاثر از محل سکونت آنها است. همچنین نوع دیپلم بر سه بخش دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی تاثیر میگذارد. مطابق نتایج با افزایش دانش محیطزیستی افراد، نگرش و در نهایت رفتار محیطزیستی آنها افزایش پیدا میکند.https://www.iraneiat.ir/article_159638_4123f167300b0cf4b80c1c11fc987d02.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Integration of Landscape Connectivity and Spatial Arrangement of Habitat Patches as an Available Habitat Indexتلفیق وضعیت ارتباطی سیمای سرزمین و آرایش فضایی لکههای زیستگاهی در قالب شاخص زیستگاه قابل استفاده8191159644FAمحمد پناهندهاستادیار پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، گیلان، ایرانJournal Article20190417Habitat destruction has been one of the main causes of biodiversity loss. Hence, habitat restoration has a very high priority in management of these areas. The aim of this study was to introduce an applied index of habitat availability through integrating two principal components of connectivity and spatial arrangement of habitat patches. The index can be used in monitoring of habitat changes. The used tools and approaches include: suitability and resistance surfaces, patch network based on graph theory and least-cost method. The results indicated a clear picture of habitat changes in Javaher Dasht Protected Area over the years of study during which the habitat availability index was decrease by at least 52%. This index has high potential in ranking of protected areas on region and country scales and for identifying of strategic restoration patches within these areas. This information can be used in managing and redesigning of protected areas in the country.تخریب زیستگاهها یکی از عوامل اصلی نابودی زیستگاهها است، بنابر این بازسازی آنها مهمترین اولویت مدیریت دراین مناطق میباشد. از نظر فیزیکی، زیستگاه مجموعه لکههای مطلوبی هستند که موجود زنده از طریق جابهجایی به آنها دسترسی داشته باشد. بنابراین کمیت لکههای زیستگاهی و امکان برقراری ارتباط بین آنها شاخصهای مهم زیستگاهها هستند. بر اساس نظریه فراجمعیت، کاهش امکان جابهجایی بین لکههای زیستگاهی میتواند باعث انقراضهای محلی گونههای جانوری شود. هدف از این مطالعه معرفی شاخصی کاربردی از طریق تلفیق دو مولفه اصلی وضعیت ارتباطی و آرایش فضایی لکهها تحت عنوان زیستگاه قابل استفاده میباشد. این شاخص میتواند در پایش تغییرات زیستگاهها مورد استفاده قرار گیرد. ابزارها و رویکردهای مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: سطوح تناسب و مقاومت زیستگاهی، شبکه ارتباطی بین لکهها بر اساس رویکرد گراف و روش مسیر حداقل هزینه. نتایج تحقیق انجام شده در منطقه حفاظت شده جواهردشت تصویر روشنی ازتغییرات زیستگاه قابل استفاده در طی سالهای مورد بررسی ارایه داد که بیانگر کاهش حداقل 52 درصدی شاخص زیستگاه قابل استفاده میباشد. این شاخص پتانسیل بالایی در رتبهبندی مناطق حفاظت شده در سطح منطقه و کشور و شناسایی لکههای راهبردی و احیایی در داخل مناطق حفاظت شده و همچنین تعریف شبکههای زیستگاهی و مناطق حفاظت شده جدید دارد. این اطلاعات میتواند در مدیریت و باز طراحی این مناطق در کشور مورد استفاده قرار گیرد.https://www.iraneiat.ir/article_159644_6faff8c7511ab330ff306ab475cb983a.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Predicting the Environmental Behavior of Athlete Students Through Environmental Knowledge and Attitudesپیشبینی رفتار محیطزیستی دانشجویان ورزشکار از طریق دانش و نگرش محیطزیستی93104159647FAاحمدعلی آصفیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200108The purpose of the study was predicting the environmental behavior of athlete students through environmental knowledge and attitudes. The research method was descriptive including correlation analyses and conducted in the field making it an applied research. The statistical population of the research comprised 6000 students participating in 13th Sport-Cultural Olympiad of University Students of whom using Krejcie and Morgan Table and stratified random sampling 361 persons were selected as the research sample. The research tools were environmental knowledge questionnaire of Salehi and Aghamohamadi (1387) and Salehi and Pazokinejad (1392), Dunlap and Van Liere’s environmental attitude questionnaire (1978), and Salehi and Aghamohamadi’s environmental behavior questionnaire (1387). The validity of questionnaires was approved in different internal researches. The reliability of questionnaires was investigated through Cronbach's alpha and the reliability coefficients for the environmental knowledge questionnaire, attitude, and behavior were respectively calculated at 0.89, 0.76, and 0.78. For data analysis, the descriptive and inferential statistics were used. The results showed that the level of environmental attitudes and behavior of athlete student was a little more than average. However, the level of athlete students’ environmental knowledge was moderate. The results showed no significant relationship between knowledge and environmental attitudes. On the other hand, there was a significant relationship between environmental knowledge and behavior and environmental attitude and behavior. In this connection, the environmental knowledge and attitudes were significant predicators of environmental behaviors of athlete students.<br /> <br /> هدف تحقیق پیشبینی رفتار محیطزیستی دانشجویان ورزشکار از طریق دانش و نگرش محیطزیستی بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق، 6000 هزار دانشجوی شرکتکننده در سیزدهمین المپیاد فرهنگی- ورزرشی دانشجویان بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی 361 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ دانش محیطزیستی صالحی و آقامحمدی (1387) و صالحی و پازکینژاد (1392)، نگرش محیطزیستی دانلوپ و وینلیر (1978) و رفتار محیطزیستی صالحی و آقا محمدی (1387) بودند. روایی پرسشنامه ها در تحقیقات داخلی مختلف تایید شده است. پایایی ابزارهای تحقیق نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و ضریب آلفا برای پرسشنامه دانش (89/0)، نگرش (76/0) و رفتار محیطزیستی (78/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سطح نگرش و رفتار محیطزیستی دانشجویان ورزشکار کمی بیشتر از حد متوسط بود. با این وجود، سطح دانش محیطزیستی دانشجویان ورزشکار در حد متوسط بود. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد بین دانش و نگرش محیطزیستی رابطۀ معناداری وجود ندارد. از طرفی بین دانش و رفتار محیطزیستی و نگرش و رفتار محیطزیستی رابطۀ معناداری وجود دارد و دانش و نگرش محیطزیستی پیشبینی کننده معنادار رفتارهای محیطزیستی دانشجویان ورزشکار بودند.https://www.iraneiat.ir/article_159647_d327d94d26029c80767dbb1a223a6cd0.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Analyzing Environmental Approaches From the Perspective of Ecolinguisticsتحلیل رویکردهای محیطزیستی از منظر زبانشناسی محیطزیستی(1)105120159648FAصدیقه سادات مقداریاستادیار زبانشناسی همگانی، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200315Ecolinguistics intends to show how language relates with the formation, maintenance or destruction of relationships between humans, other living species and the environment. In this descriptive and critical review, we analyze three important approaches in this field of integrated research including the nature of language, the so-called Haugen approach, the bio-linguistic approach, and finally the ecological discourse approach attributted to Halliday. The analysis of these approaches shows that ecolinguistics is more than just a metaphorical attitude to linguistic communication, it is not just the analysis of texts that are directly about nature, and rather ecolinguistics entails the environmental analysis of discourse. The role of ecolinguistics in children is highly important in forming their adolescent identity making them passionate environmental protectionists.زبان شناسی محیطزیستی برآن است تا نشان دهد که زبان چگونه ارتباطی با شکل دهی، حفظ و یا تخریب روابط بین انسانها، سایر گونههای زندگی و محیطزیست دارد. این پژوهش برآنست تا ضمن معرفی رویکردهای مطرح در زبانشناسی محیطزیستی به تحلیل نقش زبان در رسیدن به باسوادی اکولوژیکی، آموزش تفکر اکولوژیکی به کودکان و بزرگسالان بپردازد. در این پژوهش با روش مروری– توصیفی و با نگاهی انتقادی به تحلیل سه رویکرد مهم در این حیطهی تحقیقاتی تلفیقی میپردازیم. سه رویکرد طبیعتشناسی زبان یا همان رویکرد موسوم به رویکرد هوگنی، رویکرد زبان شناسی- زیستی و بالاخره رویکرد گفتمانشناسی محیطزیستی یا رویکرد هالیدی مطرح میشوند. تحلیل این رویکردها نشان میدهد که زبان شناسی محیطزیستی بیش از یک نگرش استعاری دربارهی ارتباط زبانی است و همچنین فقط تحلیل متونی نمیباشد که مستقیما در مورد طبیعت میباشند بلکه در واقع زبانشناسی محیطزیستی، تحلیل محیطزیستی گفتمان را در بر میگیرد. نقش زبانشناسی محیطزیستی در تفکر اکولوژیکی کودکان مخصوصا در هویت بخشی به آنان به عنوان بزرگسالان حافظ محیطزیست حایز اهمیت است.https://www.iraneiat.ir/article_159648_5f102c2ed7ca161cce448448bf086b8b.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Evaluation of the Extent, Methods and Levels of Public Participation in Environmental Impact Assessment Reportsبررسی میزان، روشها و سطوح مشارکت عمومی در گزارشهای ارزیابی اثرات محیطزیستی121131159649FAافسانه عسگری پورکارشناس ارشد آموزش محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد جواد امیریاستادیار گروه برنامه ریزی، مدیریت و آموزش محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایراناحمد نوحه گراستاد گروه برنامه ریزی، مدیریت و آموزش محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200416Public participation is recognized as one of the fundamental principles of environmental impact assessment (EIA) and as an integral part of EIA reports without which such reports lose further consideration merit. The aim of the present study was to investigate the methods and levels of public participation in EIA reports in Iran and to compare it with a sample from four countries including South Africa and Pakistan (developing countries), and Australia and the United States (developed countries), five reports from each country. For this purpose, from 130 environmental impact assessment reports in Department of Environment of Tehran Province, 98 reports were randomly selected using Cochran's formula and analyzed through checklists.<br />Findings show that lack of attention to the public participation in EIA procedure in Iran has led to a significant weakness in the quantity, methods and levels of public participation in EIA reports. In this respect only 7.1 percent of the reports in Iran showed limited public participation, while in the four other countries, sufficient attention to the importance of public participation were detected leading to public participation in 95% of the reports. One of the most commonly used methods of attracting public participation in these reports has been holding of public meetings that can, in addition to disseminating information and receiving feedback, raise levels of public participation and empower the participators.<br /><strong> </strong>از جمله اصول بنیادی ارزیابی اثرات محیطزیستی مشارکت عمومی است و اهمیت آن در ارزیابی تا حدی است که در قوانین کشورهای توسعه یافته، انجام ارزیابی بدون دخالت و نظر مردم، فاقد مفهوم میباشد. هدف تحقیق حاضر بررسی میزان، روشها و سطوح بهرهمندی از مشارکت عمومی در گزارشهای ارزیابی اثرات محیطزیستی داخل ایران و مقایسه آن با نمونه مورد بررسی از چهار کشور دیگر میباشد. به این منظور از میان 130 گزارش ارزیابی اثرات محیطزیستی موجود در اداره کل محیطزیست استان تهران، بر اساس فرمول کوکران 98 گزارش به صورت تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای مقایسه نتایج، نمونهای از گزارشهای ارزیابی اثرات محیطزیستی چهار کشور دیگر، پنج گزارش از هر کشور و در مجموع 20 گزارش، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسیها نشان داد که عدم توجه کافی به جایگاه مشارکت عمومی در ارزیابی اثرات محیطزیستی در کشور ایران، منجر به ضعف اساسی در میزان، روشها و سطوح مشارکت عمومی در گزارشهای ارزیابی شده است. در این خصوص از نمونه مورد بررسی در داخل کشور، تنها 1/7 درصد گزارشها، آن هم به شکلی محدود تنها به انجام نظرسنجی اکتفا کردهاند و این درحالی است که در کشورهای مورد بررسی توجه کافی به جایگاه مشارکت عمومی به صورت اجرایی در گزارشها ظهور یافته است. بهطوریکه از گزارشهای نمونهگیری شده، 95 درصد آنها به اجرای برنامه مشارکت عمومی پرداختهاند و از جمله پرکاربردترین روش جلب مشارکت عمومی در آنها برگزاری جلسات عمومی بوده است که میتواند علاوه بر انتشار اطلاعات و دریافت بازخوردها، سطوح بالاتری از مشارکت عمومی همچون درگیر ساختن، همکاری و توانمندسازی مردم را شامل شود.https://www.iraneiat.ir/article_159649_12f1fe23932a204c8ea7c67228291062.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Study of Bio- Capacity and Ecological Footprint of Five Continents and Position of Iranبررسی ظرفیت زیستی و ردپای اکولوژیک پنج قاره و جایگاه ایران133144159650FAلیلا حاجی هاشمیدانشجوی دکترای مدیریت محیطزیست دانشگاه تهران، ایراناسماعیل صالحیدانشیار دانشکده محیطزیست دانشگاه تهران ایرانعلیرضا رحمتیدکترای جغرافیا برنامه ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20210205The present paper aims at studying bio-capacity and ecological footprint of five continents and position of Iran in this regard. We used ecological global footprint network in 2021. In terms of bio-capacity, Asia, Africa, Europe, Americas and Oceania have the highest to lowest bio-capacity respectively. Asia with 3,278,060,962 hectares has the top rank and Oceania enjoys the fifth rank. Ecological footprint indicates that Asia, Africa, Europe, Americas and Oceania have left the highest to lowest ecological footprint respectively. Asia with 10,565,813,892 hectares has the top rank and Oceania with 180,360,560 hectares enjoys the lowest rank. Americas leave ecological footprint 5.03 times more that the planetary bio-capacity followed by Oceania (4.45), Europe (2.97) and Asia (1.52) respectively. Africa just enjoys 0.77 of its bio-capacity. Carbon footprint has left the highest footprint in Americas, Oceania, Europe and Asia respectively. With 60,400,000 global hectares, Iran ranks 36<sup>th</sup> in terms of total bio-capacity among all countries worldwide while in terms of ecological footprint and with 262,000,000 global hectares, Iran ranks 16<sup>th</sup>. Iranian bio-capacity per person ranks 130<sup>th</sup> with 0.7 global hectares while its ecological footprint per person is 3.2 global hectares ranking it 78<sup>th</sup> among all countries. As such, Iran currently encounters 333% of bio deficit.هدف از این تحقیق بررسی ظرفیت زیستی و ردپای اکولوژیک پنج قاره و جایگاه ایران است. این تحقیق از دادههای شبکه جهانی ردپای اکولوژیک سال 2021 بهرهگرفتهاست. از دید ظرفیت زیستی آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه بهترتیب بیشترین تا کمترین ظرفیت زیستی را دارند. آسیا با 3278060962 هکتار جهانی رتبه اول و اقیانوسیه رتبه پنجم را داراست. ردپای اکولوژیک نشان میدهد آسیا، اروپا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه به ترتیب بیشترین تا کمترین ردپای اکولوژیک را برجای میگذارند. آسیا با 10565813892 هکتار جهانی بیشترین ردپا و اقیانوسیه با 180360560 هکتار جهانی کمترین ردپا را بر جای میگذارد. آمریکا 03/5 برابر سهم خود از ظرفیت زیستی کره زمین، ردپای اکولوژیک بر جای میگذارد. پس از آمریکا به ترتیب اقیانوسیه، اروپا و آسیا 45/4، 97/2 و 52/1 برابر سهم خود از ظرفیت زیستی کره زمین ردپای اکولوژیک برجایمیگذارند. قاره آفریقا تنها از 77/0 ظرفیت زیستی خود بهره میبرد. بیشترین ردپای کربن در قارههای آمریکا، اقیانوسیه، اروپا و آسیا دیده می شود. ایران با 60400000 هکتار جهانی رتبه 36 را به لحاظ ظرفیت زیستی کل بین کل کشورهای دنیا داراست ولی به لحاظ ردپای اکولوژیکی با 262000000 هکتار جهانی در سال، رتبه 16 را دارد. ظرفیت زیستی ایران برای هر فرد با رتبه 130 برابر با 7/0 هکتار جهانی است اما ردپای اکولوژیکی هر فرد در ایران 2/3 هکتار جهانی است و رتبه ایران برای ردپای اکولوژیکی هر فرد در میان سایر کشورها 78 است. به عبارتی میتوان گفت ایران 333 درصد کسری زیستی دارد.https://www.iraneiat.ir/article_159650_d75756781392df9f67948b3fe4de7d01.pdfانجمن ارزیابی محیط زیست ایرانمحیط زیست و توسعه2008-921X122320210823Cycling- Based Ecocentric Transportation (Case Study: Area C of Milan, Italy)حملونقل بوممحور مبتنی بر دوچرخهسواری (مطالعه موردی: منطقه C شهر میلان، ایتالیا)145169159651FAامیرعلی برومنددانشجوی کارشناسی ارشد آموزش محیطزیست، گروه برنامهریزی، مدیریت و آموزش محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، ایرانمهدی کلاهیاستادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، پژوهشکده آب و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0002-1115-9880Journal Article20210312The new ecocentric paradigm in urban management and planning has led to the recognition of cycling as one of the most important intra-city transportation systems. The present study seeks to achieve a comprehensive explanation of cycling-based green transportation model, its benefits, challenges, and opportunities, through documentary and thematic analysis techniques. A total of 13 challenges and 20 opportunities and solutions were extracted, by a systematic review of 31 national and 20 international studies on cycling-based green transportation. Based on the findings, four macro infrastructure areas were obtained including technical-hardware, educational-promotional, online software and services, and legal aspects. Then the required goals and programs for each area were identified and described. The next step was to focus on Milan C Area by a case study approach. The data obtained from the field observations was analyzed using the semiotic method derived from the map-based platforms. Attempts were made to determine the reasons for Milan Municipality's success in expanding and promoting cycling, by focusing on the details and applying the general propositions of theoretical foundations to field realities. The results of the research were presented in the form of a conceptual model to clarify the findings. The present study provides a picture of the eco-oriented approach achievable for urban transport management that has been successful in practice and can be significant for many metropolitan areas that are at the beginning of changing urban management and planning approaches to eco-base paradigms. Finally, practical suggestions were presented for the four groups of stakeholders including policymakers, education executives, researchers, and, ultimately, the general public, in line with their rights and responsibilities, with a synergistic approach.پارادایم نوین بوممحوری در حوزه مدیریت و برنامهریزی شهری، موجب به رسمیت شناختن دوچرخهسواری به منزله یکی از مهمترین سیستم های حملونقل درون شهری شده است. مطالعه حاضر ابتدا با روش تحلیل اسنادی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، به دنبال دستیابی به تبیینی جامع از موضوع مدل حمل ونقل سبز مبتنی بر دوچرخهسواری، فواید، چالشها و فرصتهای آن است. با مرور سیستماتیک 31 پژوهش ملی و 20 پژوهش بین المللی با موضوع حملونقل سبز مبتنی بر دوچرخهسواری، مجموعا 13 چالش و 20 فرصت و راهحل استخراج شد. بر مبنای یافته ها، چهار حوزه زیرساختی کلان «فنی- سختافزاری»، «آموزشی-ترویجی»، «نرمافزاری و خدمترسانی آنلاین» و «قانونی» به دست آمد. سپس برای هر حوزه، اهداف و برنامههای موردنیاز شناسایی و تشریح شدند. در گام بعد با رویکرد مطالعه موردی، بر منطقه C میلان تمرکز شد. اطلاعات حاصل از مشاهدات میدانی و همچنین اطلاعات حاصل از روش نشانهشناختی برآمده از پلت فرم های نقشه محور تحلیل شدند. با تمرکز بر جزئیات و تطبیق گزارههای کلی حاصل از مبانی نظری بر واقعیتهای میدانی، سعی شد دلایل موفقیت شهرداری میلان در گسترش و ترویج دوچرخهسواری مشخص شوند. در راستای شفاف شدن یافتهها، نتایج پژوهش در قالب الگویی مفهومی ارایه شد. پژوهش حاضر با ارایه تصویری دستیافتنی از رویکرد بوممحور در مدیریت حوزه حمل ونقل شهری که امتحان خود را در عمل پس داده و میتواند برای بسیاری از کلانشهرهای واقع در ابتدای مسیر تغییر پارادایمهای مدیریتی و برنامهریزی شهری به بوممحوری قابل توجه باشد. در پایان، پیشنهاداتی کاربردی برای چهار گروه سیاستگذاران، دستاندرکاران تعلیم و تربیت، پژوهشگران و بالاخره عموم شهروندان، به فراخورد حقوق و مسؤولیتها، با رویکردی همافزا، ارایه شده است.https://www.iraneiat.ir/article_159651_8da460aae58f22e5dd46f89452d153f9.pdf