TY - JOUR ID - 131217 TI - اولویت‌‌بندی ضرورت‌‌های آموزش محیط‌زیست در مدارس (مطالعه موردی معلمان شهر ایلام) JO - محیط زیست و توسعه JA - EIAT LA - fa SN - 2008-921X AU - بیگ محمدی, فوزیه AU - میرسنجری, میرمهرداد AU - هوشیاری, ابراهیم AD - دانشجوی دکتری آلودگی‌‌های محیط‌زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست، دانشگاه ملایر، ایران AD - استادیار گروه محیط‌زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست، دانشگاه ملایر، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 21 SP - 57 EP - 64 KW - مدارس KW - آموزش محیط‌زیست KW - معلمان KW - ضرورت‌ها KW - ایلام DO - N2 - آموزش محیط‌زیست به‌عنوان یکی از شاخص‌‌های مهم در راستای رسیدن به توسعه پایدار محسوب می‌شود. نسل جوان و دانش آموزان در جامعه پایه و اساس رسیدن به چنین توسعه‌‌ای و حفاظت موفق از محیط‌زیست هستند. بر این اساس آموزش محیط‌زیست در مدارس و به خصوص در دوره ابتدایی باعث نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست خواهد داشت. برای پیشبرد سریع و موثر این موضوع لازم است تا ضرورت‌های آن آشکار شود. بررسی ضرورت‌های آموزش محیط‌زیست از دیدگاه معلمان به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان موثر در مدارس می‌‌تواند نتایج کاربردی در اختیار محققین قرار دهد. در این مطالعه به اولویت‌بندی ضرورت‌های آموزش محیط‌زیست در مدارس از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر ایلام پرداخته‌‌ایم. نتایج آزمون فریدمن در این خصوص نشان داد مهم‌ترین ضرورت آموزش محیط‌زیست در مدارس این است که معضلات محیط‌زیست آینده که متعلق به دانش آموزان است بسیار بیشتر از شرایط کنونی خواهد بود. همچنین، مقایسه میانگین با استفاده از آزمون من وایتنی نشان داد بین نظرات معلمان مرد و زن در ارتباط با ضرورت‌های آموزش محیط‌زیست اختلاف آماری معنی‌داری وجود ندارد (P>0.05). UR - https://www.iraneiat.ir/article_131217.html L1 - https://www.iraneiat.ir/article_131217_85485d8a182410b4be511272b5c80788.pdf ER -