احمدیان، د. و حقیقتیان، م. 1395. تحلیل جامعهشناختی نقش عوامل فرهنگی بر رفتارهای محیطزیستی شهری مورد مطالعه: (شهروندان شهر کرمانشاه). مطالعه جامعهشناختی شهری، 6 (18): 51-76.
اسدی، م.، نقیزاده، م.، مظلومی، س. و غضنفری، ز. 1397. بررسی دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه محیطزیستی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول. نشریه پایش، 17 (6): 677-686.
اکبریآرمند، م.، بابایی، ف.، محمدی، ع. و محرمنژاد، ن. 1398. مقایسه سطح دانش و نگرش محیطزیستی دانشآموزان مقطع دبیرستان در مدرسه محیطزیستی و مدرسه غیر محیطزیستی بهمنظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار. پایداری، توسعه و محیطزیست، 2(شماره 2 (پیاپی 3)): 87-96.
امینی، م. و ماشاالهی، ز. 1393. جایگاه مغفول آموزش محیطزیست در کتب درسی (مطالعه موردی؛ کتب علوم و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی). مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 21(2): 82-59.
آزادخانی،پ.، ساداتنژاد، م و شرفخانی، ج. 1397. بررسی آموزش محیطزیستی و رفتارهای حفاظت از محیطزیست دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر ایلام. فصلنامه انسان و محیطزیست، 16(1): 153-139.
باقری، د؛ محسنی، ر. و مهدوی، س. 1397. تعیین نگرش و دانش در رفتار محیطزیستی شهروندان شهر گرگان (1396). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 20(4(پیدرپی68): 89-96.
بشیریاسکویی، ف؛ شبیری، س؛ انصاریراد، پ. و کاظمیپور، ش. 1394. نقش آموزشهای ضمن خدمت در ارتقای دانش، نگرش و مهارتهای محیطزیستی معلمان ابتدایی شهر تهران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10(38): 135-158.
بهنود، م؛ بهادری امجز، فاطمه و مروتی، م. 1400. بررسی تاثیر آموزش بر ارتقاء دانش محیطزیست معلمان و دانشآموزان (مطالعه موردی: مقطع متوسطهی اول شهر بم). علوم و تکنولوژی محیطزیست. 23(8): 185-196. doi: 10.30495/jest. 2022.52993.5081.
پریشانی، ن.، میرشاهجعفری، س.، شریفیان، ف. و فرهادیان، م. 1396. بررسی تطبیقی اهداف آموزش محیطزیست و فعالیتهای مرتبط با آن در کشورهای منتخب و ایران در راستای پیشنهاد فعالیتهایی برای ایران. رویکردهای نوین آموزشی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، 12(1): 1-24.
حمایت خواه جهرمی، م؛ ارشاد، ف؛ دانش، پ. و قربانی، م. 1396. تأملی جامعهشناختی در باب مناسبات دانش، نگرش و رفتارهای زیستمحیطی. مسایل اجتماعی ایران، 5-25.
حیدریساربان و. و صائب، ش. 1398. بررسی دیدگاه دانشآموزان پیرامون حفظ محیطزیست (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان مشکینشهر). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، 21 (2): 255-266.
خسرویپور، ب؛ سالاروند، ز. و منوریفرد، ف. 1396. شناسایی و تبیین عوامل موثر بر آگاهی معلمان مدارس متوسطه نسبت به حفظ محیطزیست. علوم و تکنولوژی محیطزیست، 19(ویژهنامه شماره4): 583-591.
ربیعیفر و.، زیاری، ک. و حقیقتنایینی، غ. 1392. ارزیابی توسعه پایدار شهر زنجان از دیدگاه محیطزیستی بر پایه تکنیک.SWOT مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، 4(16): 130-105.
رحمانپور، ش. و رمضانی، م. 1397. بررسی نقش آموزش محیطزیست جوامع محلی در عملکرد محیطزیستی شهروندان محدوده منطقه 5 شهرداری تبریز. مطالعات جامعهشناسی، 11 (41): 151-169.
زارع، ا.، احمدوند، م. و ریگی، ف. 1399. عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز. فصلنامه علمی آموزشی محیطزیست و توسعه پایدار، 8 (3): 68-53.
شرفی، م؛ محمودی، س. و علوانی، ر. 1014. اثربخشی آموزش محیطزیست بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی کارکنان بندر امام خمینی. علوم و تکنولوژی محیطزیست. doi: 10.30495/jest.2023.55871.5182 قابلدستیابی در https://jest.srbiau. ac.ir/ article_21399.html?lang=fa.
شهیدیزندی، ن. و مظلومی، س. 1394. بررسی اهمیت و وضعیت سواد محیطزیستی معلمان در ایران. اولین همایش ملی و مهندسی توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
فرهمند، م.، شکوهیفر، ک. و سیارخلج، ح. 1393. بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رفتارهای محیطزیستی (موردمطالعه: شهروندان شهر یزد). مطالعات جامعهشناختی شهری (مطالعات شهری)، 4(10):109-141.
کلانتری، ا. و سعیدیپور، ب. 1395. بررسی تاثیر آموزش محیطزیست مبتنی بر تئوری ارتباطگرایی بر میزان یادگیری و ارتباط با طبیعت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی. فصلنامه آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، 4 (3): 11-5.
مدی، ح. و خانیالموتی، ع. 1398. بررسی نقش آموزش در بالا بردن سواد اکولوژیکی جامعه روستایی (نمونه موردی روستای آفتابدرمنطقه الموت قزوین). علوم و تکنولوژی محیطزیست، 21(12): 249-262.
مرزبان، آ.؛ برزگران، م.؛ حمایت خواه، م.؛ ایاسی، م. و دلاوری، س. 1398. ارزیابی سطح آگاهی و رفتارهای محیطزیستی شهروندان (موردمطالعه: جمعیت شهری یزد). فصلنامه سلامت و محیطزیست, 12(1): 17-30.
نامدار، ر؛ پزشکیراد، غ. و صدیقی، ح. 1396. کاربرد تئوری بنیانی در مطالعه رفتار پایدار محیطزیستی کشاورزان؛ یک تحلیل اکتشافی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران 48(4): 597-609.
نجفلو، پ. و یعقوبی، ج. 1398. بررسی آگاهی شهروندان شهرستان زنجان از چالشهای محیطزیستی و راهکارهای نهادینهسازی رفتارهای صحیح محیطزیستی. فصلنامه انسان و محیطزیست، 17(1): 103-117.
نجفی، ج.، میرزایی، م.، حسینپور، آ. و حسینپور، آ. 1398. مطالعه و ارزیابی متغیرهای خانواده و عوامل اجتماعی تاثیرگذار در رفتار محیطزیستی دانشآموزان شهر اسلامآبادغرب. مطالعات علوم محیطزیست، 4 (4): 1871-1884.
ندرلو، س. و شمس، ع. 1396. بررسی دانش و نگرش محیطزیستی دانشجویان دانشگاه زنجان. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، 19 (ویژهنامه شماره 4):545-557.
نیسی، م؛ بیژنی، م. و فلاح حقیقی، ن. 1399. مفهومسازیاجتماعی شناختی از رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. فصلنامه علوم محیطی، 18(2):59-76.
ولیپور چهارده چریک، ف. و فرخیان، ف. 1398. تاثیر آموزش محیطزیست بر آگاهی، نگرش و رفتار طرفدار محیطزیست در دختران مقطع متوسطه دوم (مطالعه موردی: ناحیه 4 اهواز). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، 21 (1): 213-225.
هوشمندانمقدمفرد، ز. و شمس، ع. 1394. عاملهای موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزشهای کشاورزی محیطزیست در برنامههای درسی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7 (34): 40-52.
هوشمندانمقدمفرد، ز. و شمس، ع. 1396. عوامل مرتبط با میزان تلفیق آموزشهای محیطزیستی و کشاورزی در برنامههای درسی مدارس توسط معلمان ابتدایی شهر زنجان. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، 19(2): 189-199.
یعقوبی، ج. و نجفلو، پ. 1395. واکاوی موانع رعایت رفتارهای محیطزیستی مناسب از سوی شهروندان (موردمطالعه: شهرستان زنجان). نشریه محیطزیست طبیعی، 69(2): 565-579.
Akman, O., & Alagoz, B. 2017. A Study on Environment-Oriented Knowledge, Attitude and Behavior Level of Teacher Candidates. Journal of Education and Practice, 8(7), 229-245.
Alagoz, B., & Akman, O. 2016. A Study towards Views of Teacher Candidates about National and Global Environmental Problems. International Journal of Research in Education and Science, 2(2), 483-493.
Çokçaliskan, H., & Çelik, Ö. 2017. Investigation of Pre-Service Classroom Teachers' Environmental Awareness and Attitudes. International Electronic Journal of Environmental Education, 7(2), 73-83.
Correia, E., Sousa, S., Viseu, C. & Leite, J. 2022. Using the theory of planned behavior to understand the students’ pro-environmental behavior: a case-study in a Portuguese HEI. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(5), 1070-1089.
Georgiou, Y., Hadjichambis, AC., & Hadjichambi, D. 2021. Teachers’ Perceptions on Environmental Citizenship: A Systematic Review of the Literature.
Sustainability. 13(5):2622.
https://doi.org/ 10.3390/su13052622
Güriçin, C., & Sevinç, Ö. S. 2020. Determination of Teacher Candidates' Awareness of Environmental Ethics. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 346-361.
Halkos, G., Gkargkavouzi, A., & Matsiori, S. 2018. Teachers’ environmental knowledge and pro-environmental behavior: An application of CNS and EID scales.
Hansmann, R., Laurenti, R., Mehdi, T., & Binder, C. R. 2020. Determinants of pro-environmental behavior: A comparison of university students and staff from diverse faculties at a Swiss University. Journal of Cleaner Production, 268, 121864.
Hill, R. A. 2016. Real World Connections: A Case for Integrating Environmental Education into Preservice Teacher Education. Journal of Research in Innovative Teaching, 9(1), 68-78.
Kelani, R. R. 2017. Teachers Candidates’ Knowledge, Attitudes and Behaviors Within the Context of Environmental Education. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 5, 76-87.
Mkumbachi, R. L., Astina, I. K., & Handoyo, B. 2020. Environmental awareness and pro-environmental behavior: A case of university students in Malang city. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 25(2), 161-169.
Mohamad, M., Ibrahim, B., LAI, C., Ahmad, A., & Nasir, A. 2020. Reflection on environmental Awareness for School Management. Journal of Critical Reviews, 7(6), 2020.
Nagra, V., & Kaur, R. 2014. Environmental education awareness and ecological behaviour of school teachers. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 2(11), 36-38.
Türkoğlu, B. 2019. Opinions of Preschool Teachers and Pre-Service Teachers on Environmental Education and Environmental Awareness for Sustainable Development in the Preschool Period. Sustainability, 11(18), 4925.
Wang, Q.; Kou, Z.; Sun, X.; Wang, S.; Wang, X.; Jing, H.; & Lin, P.2022. Predictive Analysis of the Pro-Environmental Behaviour of College Students Using a Decision-Tree Model. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 9407. https://doi.org/10.3390/ijerph19159407